Mytomani

Jag är skadad för livet... så fort jag märker när någon drar en lögn blir jag direkt att börja fundera, var det meningen att ljuga? Har personen svårt att tala sanning? Vad ville personen få ut av lögnen? Har personen psykiska problem?
Hela tiden blir det så, och jag lyssnar på vartenda ord folk säger, för bara ett enda litet ord kan förändra en hel mening.
Ett exempel:
Du ska nog få se dem ska du se
så ändrar sig personen och säger att den sagt:
Du kan nog få se dem ska du se
Meningen är helt ändrad....
Usch, om man ändå kunde få saker ogjorda, men nu har jag men för livet.
Så ljug inte för mig, för jag blir livrädd och springer därifrån då, haha^^

Mytomani (myt + mani) innebär att en person, en mytoman, ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig orsak till lögnen. Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos. Ibland kan den härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom. En mytoman känner ingen skuld när han eller hon ljuger, det blir en "sport" att testa om omgivningen tror på ens lögner, även om de egentligen är betydelselösa. Många mytomaner skapar en myt om sig själva varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.

Vad som händer när man avslöjar en mytoman är olika beroende på personlighet och bakomliggande orsaker till beteendet. Man bör dock vara försiktig, avslöjandet kan ibland utlösa våldsutbrott, iblandsjälvdestruktiva eller depressiva beteenden.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kontakta mig!
Namn:
Epost:
Ämne:
Meddelande:










RSS 2.0