Frisör SM

Googlade på mig själv, och hittade den här tidningsartikeln:

Frisörelever hoppas klippa till

KARLSKOGA: Skol-SM-kval på fredagen

Fem elever på frisörprogrammet på Bergslagsskolan i Karlskoga kvalar på fredagen till Skol-SM för frisörer.
– Hoppas någon av oss går vidare till finalen i Stockholm.
Lena Eriksson, Svartå, och Emma Stjerlöf, Filipstad, från andra årskursen är på Burgårdens utbildningscenter i Göterborg, och Malin Persson, Michaela Smeds och Elin Gustavsson, från första årskursen och Karlskoga, är på Nobelgymnasiet i Karlstad. På torsdagen var det en sista finslipning i lokalerna på Bergslagsskolan.
– Vi tävlar i grenarna damklipp med styling och herrfön, berättade Elin och Emma.
Ettorna får visa sina färdigheter i permanentrullning och långhårsuppsättning.
Elin och Emma vet vad det handlar om. De var med förra året.
– Vi gick till finalen. Sedan kom vi väl i mitten av 18-19 stycken frisörelever från hela landet.
– Tävlingen är ett frivilligt moment. Alla som vill får vara med, berättar läraren Lena Kihlström.
Det är bara att anmäla sig – om man anser att man har tid. För man får räkna med att det går åt en hel del fritid för att förbereda sig.
– Vi får lite tid i skolan, men de senaste två månaderna har det varit en del övertid, sade Lena.
– Man vill ju gå vidare till finalen.
Alla hade sina huvuden klara, med hår infärgat redo för klippning, fön, permanent och uppsättning. Några övade in i det sista. Michaela hade än en gång satt upp håret på sitt modellhuvud och gav det en sista översyn.
– Jag har tänkt ut den själv och nu sitter den, sade hon.
I dag gäller det, när domarna bedömer renhet, balans och helhet.




På fredagen gäller det för Lena Eriksson och Emma Stjernlöf: ska de gå vidare till finalen för skol-SM för frisörer?


Det året gick det inge bra för varken mig eller Lena, var väl för att vi missuppfattat reglerna:S Men året innan, när vi gick första klass, så tävlade vi med först ca 70 pers på en skola, de som kom 1 2 och 3 fick gå vidare till frisör SM. Var väl några stycken sådana tävlingar runt om i landet. Jag kom iallafall 3:a och fick gå vidare:D Lena kom 4:a men fick turen att också följa med på SM.
Och så tror jag vi var ca 16-18 personer som tävlade på självaste frisör SM, den som vann fick gå vidare till VM i Kina. Men jag kom på 8:de plats, alltså 8:de bäst i Sverige, det är inte dåligt det;)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Kontakta mig!
Namn:
Epost:
Ämne:
Meddelande:










RSS 2.0